Karta sa obrátila. Študenti tentoraz prednášali odborníkom

27.06.2023
Prečo zažívajú energetické nápoje boom? Za všetkým treba hľadať marketing. Výnimočne o tom neprednášali odborníci SADA študentom, ale naopak, žiaci o tomto prepojení hovorili odborníkom. 

SADA spustila na začiatku školského roka pilotný projekt vzdelávania Fair Play. Tentoraz však nešlo o jednu prednášku s odborníkmi, ale o celoročný projekt, ktorý ihneď priniesol úspech. „Projekt Fair Play je moja srdcová záležitosť. Vybrali sme Základnú školu v Golianove a táto spolupráca nám dovolila vyskúšať aj prístup, v rámci ktorého sme nechali študentov, aby sami pracovali,“ vysvetľuje Tomáš Pagáč, vedúci oddelenia prevencie a testovania Antidopingovej agentúry SR.

Unikátnosť projektu spočíva v tom, že študenti pracovali s témou  z viacerých strán. Na dejepise analyzovali ako sa vyvíjal doping a antidoping, v rámci slovenského jazyka zas písali esej na tému, čo je fér v bežnom živote a v športe.  Z každého predmetu si učiteľ vybral to svoje.  Následne prišiel rad na tému energetických nápojov, žuvacieho tabaku, liekových výziev. Záverečná téma sa týkala výživy mladých ľudí. „Príchod na školu bol iný, pretože škola témou už predtým dva mesiace žila a riešila rôzne uhly pohľadu. My sme len študentov v niektorých veciach usmernili. Zároveň sme mali stretnutie s rodičmi a množstvo ďalších edukačných aktivít. Najviac ma zaujalo, že keď dáme deťom priestor, aby si hľadali informácie, tak to dokážu. Prídu s úžasnými vysvetleniami, výhodami, nevýhodami, vedia ísť do veľmi dobrej polemiky,“ vymenúva Tomáš Pagáč.

Jednou z dominantných tém, ktoré študentov zaujímali bola téma transrodových osôb, LGBTI+ komunity a alkoholu za volantom.  „Aj to dokazuje, že kým rodičia si často myslia, že ich deti sú v pomyselnej bubline, opak je pravdou. Celospoločenské dianie a témy, ktoré rezonujú vnímajú rovnako ako dospelí a takisto chcú o nich hovoriť,“ tvrdí Pagáč.

Študenti prekvapili odborníkov
Projekt Fair Play ukázal, že študenti potrebujú kreativitu, nielen presné definície či zloženie energetických nápojov alebo kofeínu. „Dokonca aj ja som sa od nich dozvedel niečo nové, s čím som sa ešte nestretol. Jedno dieťa prišlo so skvelou prezentáciou o marketingu výživových doplnkov a energetických nápojov. Pozrelo sa na to s úplne iného uhla pohľadu. Keď sme sa o tom začali rozprávať, zaujalo to aj ostatných. Porovnali sme si aký prístup majú jednotlivé značky, kto má reklamu zameranú agresívne, kto na deti, na vrcholový šport a adrenalín. Bol to veľmi zaujímavý pohľad. Z toho som si ja osobne zobral ponaučenie, že toto je možno cesta, ako mladým ľuďom vysvetľovať problematiku energetických nápojov. Nehovoriť iba o tom zložení, ale aj o marketingu a reklame vďaka čomu sa my všetci stávame produktom,“ uzatvára Tomáš Pagáč. 

03
icon
  • img
  • img
  • img
  • img